Zarząd Dróg Miejskich wydał komunikat dotyczący nowych zasad korzystania z elektrycznych hulajnóg na terenie Warszawy. Porozumienie regulujące warunki poruszania się za pomocą urządzeń, a także parkowania w przestrzeni publicznej, podpisało z miastem pięciu operatorów wypożyczających pojazdy. Mowa o firmach Bolt, Dott, Lime, Blinkee i TIER.
ZDM informuje, że nad nowym regulaminem wspólnie z operatorami oferującymi e-hulajnogi do wypożyczenia pracowano przez kilka miesięcy. Poniżej prezentujemy efekty ustaleń.
Parkowanie urządzeń
Przypomnijmy, że zgodnie z przepisami parkowanie elektrycznych hulajnóg jest dozwolone wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych. Jeśli takich nie ma, można zaparkować na chodniku, równolegle do jego zewnętrznej krawędzi.
Dla zapewnienia porządku, konieczne jest wyznaczenie możliwie gęstej sieć miejsc postojowych, aby uniknąć zostawiania sharingowych hulajnóg w miejscach utrudniających ruch pieszych. Dlatego ZDM oznakowuje kilka tysięcy miejskich stojaków dla rowerów odpowiednią naklejką, wskazującą, że jest to wyznaczone miejsce postoju rowerów i e-hulajnóg. W ten sposób miasto szybko zyska gęstą sieć kilku tysięcy parkingów, dostępnych niemal na każdym rogu, ograniczając tym samym liczbę urządzeń zaparkowanych w miejscach przypadkowych. Stojak gwarantuje też, że hulajnoga nie będzie się przewracać, co było dotąd zmorą wielu części miasta - informuje ZDM.
Zarząd Dróg Miejskich informuje ponadto, że przygotowywana jest również sieć "stref postoju” dla e-hulajnóg z wypożyczalni. Mają być one widoczne w aplikacjach mobilnych służących do wypożyczania i odpowiednio oznaczone w terenie. Operatorzy pojazdów zobowiązali się zapłacić za wyznaczenie takich stref i ich użytkowanie.
Dzięki tak przygotowanej sieci parkingów, operatorzy będą rozwozić e-hulajnogi tylko do wyznaczonych miejsc. Również użytkownicy będą zachęcani do tego, by korzystać z takich miejsc i nie zostawiać pojazdu na chodniku. E-hulajnogi nie będą już porzucane byle gdzie, w sposób niebezpieczny dla innych - czytamy w komunikacie Zarządu Dróg Miejskich.
Drogowcy przypominają, że osobom, które mimo wszystko pozostawią e-hulajnogę w nieprawidłowym miejscu, grozi mandat od straży miejskiej. Z danych opublikowanych na stronie Zarządu Dróg Miejskich wynika, że przez ostatnie pół roku dzięki działaniom Straży Miejskiej i ZDM z centralnych ulic w stolicy wywieziono ok. 2 tys. źle zaparkowanych pojazdów. Opłata naliczana za usunięcie wynosi 123 zł.
Maksymalna prędkość
Zgodnie z ustawą, e-hulajnogi nie mogą poruszać się z prędkością większą niż 20 kilometrów na godzinę. ZDM informuje, że operatorzy zablokują możliwość przekroczenia tej prędkości w swoich pojazdach. W wybranych lokalizacjach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa pieszym, prędkość będzie dodatkowo ograniczona do 12 km/h. Wśród takich miejsc Zarząd Dróg Miejskich wymienia:
- Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat, w czasie gdy ulice te są deptakiem
- Ulicę Chmielną, na odcinku, który jest deptakiem
- Bulwary Wiślane, na odcinku, na którym nie ma wydzielonej drogi dla rowerów
Wyłączone strefy
W komunikacie czytamy również o strefach, w których nie będzie można podróżować elektrycznymi hulajnogami. Wśród takich miejsc ZDM wymienia:
- Stare Miasto
- Łazienki Królewskie
- Ogród Krasińskich
Ruch pojazdów na tak małych kołach jest niebezpieczny nie tylko dla pieszych, ale także dla samych hulajnogistów. Nie ma też miejsca, żeby pozostawić sprzęt na wąskich uliczkach nie blokując przejścia - komentuje wyłączenie stref ZDM.
ZDM: poprawa bezpieczeństwa
Zarząd Dróg Miejskich zapewnia, że uregulowanie nowych przepisów pozwoli "uporządkować chaos i poprawić bezpieczeństwo".
Pierwsze elektryczne hulajnogi pojawiły się na ulicach Warszawy w 2018 r. Szybko zdobyły popularność, ale też stały się źródłem licznych problemów, głównie ze względu na niebezpieczną jazdę i chaos związany z porzucaniem sprzętu na ulicach. Źródłem tych problemów był brak odpowiednich przepisów, określających czym jest e-hulajnoga, gdzie może się poruszać i parkować. Po licznych apelach samorządów udało się tę kwestię uregulować - od 20 maja 2021 r. obowiązuje ustawa regulująca podstawowe zasady i definicje związane z e-hulajnogami, a od początku listopada - rozporządzenie regulujące warunki techniczne i wyposażenie dla tych pojazdów - czytamy w komunikacie ZDM.
Kampania informacyjna i edukacyjna
ZDM zwraca uwagę na fakt, iż potrzebę kampanii informacyjnej skierowanej do użytkowników dotyczącej zasad poruszania się i parkowania e-hulajnóg podkreślano wielokrotnie.
Użytkowników urządzeń należy przecież poinformować o tym, jak powinni się zachowywać po wejściu w życie przepisów. ZDM chce wspólnie z operatorami przygotować taką kampanię i wykorzystać kanały kontaktu dostępne dla operatorów, aby dotrzeć do hulajnogistów - np. poprzez aplikację mobilną czy zawieszki na kierownicach - informują drogowcy.
Zarząd Dróg Miejskich dodaje, że podpisane właśnie porozumienie jest "pewnym pilotażem".
Aby móc obserwować i analizować skuteczność poszczególnych zasad, niezbędne są dane. Operatorzy udostępnią miastu część danych o przejazdach i wypożyczeniach oraz innych statystyk, mogących ułatwić planowanie sieci parkingów czy infrastruktury dla e-hulajnóg - informuje w komunikacie ZDM.
Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?